Hoe kies ik een relatietherapeut?

Relatieproblemen zijn er in alle soorten en maten. Relatietherapeuten ook! Maar hoe kies je nu de juiste therapeut? Wie past bij jullie? Qua aanpak? En persoonlijkheid? Liefdemetpassie.nl helpt je op weg!

Om tot een goed doordachte keuze te komen, zou je eigenlijk samen met je partner de volgende stappen moeten doorlopen.

Stap 1: Beantwoord de volgende drie vragen:

  1. Wat voor soort relatietherapeut willen wij?
  2. Wat zijn voor ons belangrijke aspecten van relatietherapie? De focus op het heden of verleden? De focus op inzicht of op gedrag? Een kort- of een langlopende behandeling? Volgend of sturend?
  3. Welke vorm van relatietherapie spreekt ons het meeste aan?

En wij gaan je daarbij helpen, vanzelfsprekend.

Vraag 1: Wat voor een soort relatietherapeut willen wij?
Een korte uitleg over de soorten relatietherapeuten is hier onmisbaar. We kennen de ‘algemene’ relatietherapeut, de psycholoog, de psychotherapeut, de psychiater, de relatiecounselor en de seksuoloog of een sekscoach.

  • De relatietherapeut
    Iedereen die therapieën toepast is een therapeut en mag zich therapeut noemen. Ook zonder diploma of werkervaring. De titel “therapeut” is niet beschermd. Relatietherapeuten kunnen verschillende therapieën toepassen, waarvoor zij meestal diverse opleidingen en cursussen gevolgd hebben. Beroepsverenigingen garanderen de kwaliteit van de therapeut. Om bij een beroepsvereniging aangesloten te zijn moet een therapeut zijn kwaliteiten en scholing immers voortdurend bewijzen.
  • De psycholoog als relatietherapeut
    Een psycholoog als relatietherapeut is een prima keuze als de problemen recent zijn ontstaan en niet te ernstig of complex zijn. De hulp is vaak snel en kortdurend.
    Er zijn drie soorten psychologen die ook als relatietherapeut kunnen werken:

    • de gz-psycholoog
    • de eerstelijnspsycholoog NIP (biedt zonder doorverwijzing snelle en kortdurende hulp)
    • de klinisch psycholoog

Lees hier verder.

  • De psychotherapeut als relatietherapeut
    Wanneer er sprake is van complexe, in de persoonlijkheid gewortelde psychische klachten komt de psychotherapeut als relatietherapeut in beeld. De psychotherapeut verleent intensieve psychologische hulp met toepassing van psychotherapeutische behandelmethoden. De behandeling is vaak intensiever en langduriger dan bij een psycholoog. Lees hier verder.
  • De psychiater als relatietherapeut
    Een psychiater is psychotherapeut én arts. Dat betekent dus dat hij ook medicijnen mag voorschrijven. Een psychiater als relatietherapeut is wenselijk als er sprake is van complexe problematiek en psychische klachten waarbij medicijnen een rol spelen in de behandeling. Lees hier verder.
  • De (relatie)counselor als relatietherapeut
    De (relatie)counselor geeft kortdurende begeleiding; resultaatgericht en pragmatisch. Primair richt die begeleiding zich op het hier-en-nu. Lees hier verder.
  • De seksuoloog als relatietherapeut
    Een seksuoloog is een psycholoog of een arts gespecialiseerd in seksuele problemen. Een arts-seksuoloog kan in de behandeling ook lichamelijk onderzoek doen en medicijnen voorschrijven. Lees hier verder.
  • De sekscoach
    De sekscoach is iemand die vanuit zelf opgebouwde ervaring en deskundigheid anderen helpt om beter in bed te worden en een spannender seksleven te krijgen. Lees hier verder.

Vraag 2: Wat zijn voor ons belangrijke aspecten van relatietherapie?
Er zijn veel verschillende vormen van relatietherapie. Daar zit een grote overlap in, maar er zijn ook een paar dimensies waarin zij kunnen verschillen. Het is aan jullie om te bepalen wat je aanspreekt en zinniger lijkt.

  • Focus op inzicht of gedrag?
    In bijna elke therapie is inzicht belangrijk. Inzicht in hoe problemen in stand worden gehouden en waar de problemen eventueel vandaan kunnen komen. Sommige therapieën bestaan vooral uit praatsessies en inzichtgevende opdrachten (lezen, schrijven).
    Maar een andere groep therapeuten vindt alleen ‘inzicht’ in sommige gevallen niet voldoende. Zij gaan er vanuit dat je door strategisch dingen te doen op een bepaalde manier sneller effect sorteert, zowel in gedrag als gevoel. Het creëren van nieuwe ervaringen kan veel invloed hebben op je zelfvertrouwen, motivatie en zelfredzaamheid. Praktische therapeuten geven daarom soms huiswerkopdrachten mee die je dan in je dagelijks leven kan integreren.
  • Focus op het heden of het verleden?
    Sommige therapeuten focussen op het verleden: specifiek op de beslissende momenten en ervaringen die jouw/jullie leven richting hebben gegeven (en die nu nadelig in jullie relatie doorsijpelen). Inzicht krijgen in waar jullie problemen vandaan komen helpt jullie om ze in de toekomst te vermijden of aan te pakken, volgens deze visie.
    De meer oplossingsgerichte therapeuten kijken meer naar hoe jullie problemen in het hier en nu in stand worden gehouden. De vraag ‘wat houd jullie hier en nu tegen om samen gelukkig te zijn?’ interesseert hen meer dan de vraag ‘waar komen jullie problemen vandaan?’ Het verleden laten zij rusten tenzij iemand last heeft van onverwerkt leed.
  • Kort- versus langlopende behandeling?
    Hoewel benodigde duur van een therapie afhankelijk is van de problemen, zijn veel therapieën tegenwoordig kortdurend. Het blijkt dat de kortdurende therapieën (5-15 sessies) vaak net zo goed werken als de langdurende of voortdurende therapieën (waarbij geen afgesproken tijdsraam is). Kortdurende therapieën zijn daarbij financieel voordeliger en hebben als voordeel dat je niet afhankelijk wordt van de therapeut. Je ‘moet’ dus echt helemaal beter worden en kunt niet in je problemen blijven hangen. Om de zoveel tijd een follow-upsessie om te evalueren is wel iets wat veel therapeuten doen.
  • Volgende of sturende sessies?
    Tegenwoordig is therapie steeds meer sturend in plaats van volgend, omdat het verandering stimuleert. In een ‘volgende therapie’ gaat de therapeut mee met het tempo, de associaties en verlangens van jou/jullie zonder al te veel in te grijpen. Praten en inzicht vergaren is daar het doel. Je kan, in samenspel met de therapeut op je eigen tempo ontdekken wat belangrijk voor jou is. In sturende therapieën word je meer gestuurd om dingen anders aan te pakken. Er worden zelfs afspraken gemaakt. Hier is ‘doen’ het belangrijkste element.

Vraag 3: Welke vorm van relatietherapie spreekt ons het meeste aan?
Hieronder leggen we kort uit welke vormen van relatietherapie er zijn. Na het lezen hiervan en eventueel de achterliggende pagina’s met meer informatie, heb je waarschijnlijk al een duidelijk beeld van welke vorm bij jullie past en wat absoluut niet!

  • Sekstherapie
    Sekstherapie is gericht op het oplossen van seksuele problemen, zoals te vroeg klaarkomen, impotentie, seksuele verschillen in de relatie, enzovoorts. Dat houdt in: praten over je gevoelens, ervaringen, verwachtingen en verlangens met betrekking tot het seksuele probleem dat jullie ervaren. Lees hier verder.
  • Sekscoaching
    Een sekscoach helpt je om je seksleven een nieuwe impuls te geven en te verrijken. En om een betere minnaar of minnares te worden. Lees hier verder.
  • Gestalttherapie
    Gestalttherapie is een vorm van psychotherapie. De nadruk ligt op de manier waarop je de relatieproblemen ervaart. Welke betekenis hebben ze in je leven? En hoe ga je ermee om? Je wordt je bewust van de daadwerkelijke problemen die het contact met je partner verstoren. Van daaruit werk je samen verder aan een oplossing. Lees hier verder.
  • Emotionally Focused Therapy (EFT)
    EFT staat voor Emotionally Focused Therapy. Het richt zich op het herstellen van de emotionele verbondenheid tussen jullie als partners. Lees hier verder.
  • Haptotherapie
    Haptotherapie maakt problemen die binnen jullie relatie spelen tastbaar en voelbaar. Door de bewustwording en openheid die hierdoor ontstaat wordt een veranderingsproces in gang gezet. Door anders met jezelf en je partner om te gaan kan genegenheid weer groeien en is de wederzijdse liefde weer voelbaar. Lees hier verder.
  • Systeemtherapie
    De (contextueel) systeemtherapeut stelt de wisselwerking tussen de verschillende betrokkenen bij het probleem centraal. Dit heeft een meerwaarde als jullie relatieproblemen te maken hebben met bijvoorbeeld (schoon)ouders of problemen met jullie kinderen. Lees hier verder.
  • Familieopstellingen
    Een familieopstelling/relatieopstelling is een methode die laat zien welke plek je in je familie inneemt. Wat zijn de niet direct zichtbare relaties/patronen tussen familieleden? En waar liggen de eventuele knelpunten daartussen? Het wordt allemaal zichtbaar tijdens een familieopstelling, waarna je ze kunt herkennen, erkennen en zo mogelijk weg kan nemen. Lees hier verder. 
  • Voice dialogue
    De theorie achter voice dialogue (stemmen dialoog) is dat iedere persoonlijkheid bestaat uit deelpersoonlijkheden die op de voorgrond treden of juist onderdrukt zijn. Deze deelpersoonlijkheden zijn onbewust van invloed op hoe jij en je partner op elkaar reageren. Lees hier verder.
  • Oplossingsgerichte therapie
    Bij oplossingsgerichte therapie wordt er niet onderzocht hoe de relatieproblemen zijn ontstaan. De behandeling is meer gericht op hoe de relatie zou zijn wanneer alle problemen zouden zijn opgelost. Je zoekt met elkaar naar de sterke kanten van jullie relatie en van jullie als partners individueel. Je kijkt naar momenten dat jullie relatie wél soepel loopt om dat vervolgens te versterken. Lees hier verder.
  • Psychoanalytische relatietherapie
    De oorzaken van de relatieproblemen worden gezocht in de emotionele conflicten uit de kindertijd van de beide partners. Door bewustwording hiervan kunnen emoties die de relatie in de weg staan, alsnog verwerkt worden. Lees hier verder. 
  • Relatiecounseling
    Kortdurende begeleiding die zich primair richt op het hier-en-nu en resultaatgericht en pragmatisch is. Lees hier verder.

De volgende stappen
Hebben jullie vraag 1 tot en met 3 samen kunnen beantwoorden, dan is het nu tijd om de volgende stappen te nemen. 

Stap 2: Zoek een relatietherapeut in de buurt

Je kan op verschillende manieren een relatietherapeut vinden:

  • Doorverwijzing via de huisarts
  • Via Google
  • Vraag eens rond in je omgeving naar referenties. Er zijn vast wel vrienden of bekenden die al eerder bij een relatietherapeut zijn geweest.
  • Zoek via Social Media of je vrienden en collega’s een relatietherapeut in hun netwerk hebben. Lees bijvoorbeeld referenties op LinkedIn of een blog en kijk of je je herkent in de thema’s en de aanpak.
  • Via de links naar diverse beroepsgroepen op deze site

Stap 3: Bekijk de website van de relatietherapeut

Lees zowel de praktische informatie als de persoonlijke tekst. Hier vind je uitgebreide informatie over hoe de relatietherapeut werkt en je krijgt een beter beeld van wie de relatietherapeut is. Lees!!! Zorg dat je antwoord krijgt op de volgende vragen:

  • Is de therapeut goed opgeleid?
    Check op de website de opleidingen en kwalificaties. Bekijk, als je twijfels hebt, de website van een genoemde opleiding. Vaak kent die een register waar je kunt zien of deze persoon de opleiding ook echt gevolgd heeft.
  • Is de therapeut aangesloten bij een beroepsvereniging?
    Check op de website bij welke beroepsvereniging(en) de relatietherapeut is aangesloten. Staat de therapeut daadwerkelijk in het kwaliteitsregister van de beroepsvereniging? Dat is altijd een pluspunt: samenwerking vergroot kennis en kunde en draagt bij aan een betere therapie. In een kwaliteitsregister staat ook of deze therapeut bij- en nascholing en intervisie volgt en zich verder ontwikkelt.Klik hier voor een overzicht van de kwaliteitsregisters en beroepsverenigingen waarbij relatietherapeuten ingeschreven kunnen staan.
  • Wat is zijn of haar werkwijze?
    Therapeuten gebruiken en combineren steeds vaker werkzame elementen uit verschillende therapieën die hen praktisch nut hebben bewezen. Veel therapeuten werken tegenwoordig ook samen met psychiaters en andere specialisten. Zo kan een effectief veranderingsplan op maat gemaakt worden. Eentje dat bij jullie past.
  • Bedenk wel dat de methode waar een therapeut mee werkt belangrijk is, maar niet het belangrijkste.
    Techniek draagt maar 15% bij aan het succes van een therapietraject. De attitude en menskwaliteiten van de therapeut en het professionele kader waarin zij functioneert tellen voor de resterende 85%!
  • Spreekt de persoonlijke pagina van een relatietherapeut je aan?
    De website kan je een bepaald gevoel over de therapeut geven, maar laat je daar niet te veel door leiden. Alleen met een kennismakingsgesprek kan je er echt achter komen of het ‘klikt’.

Stap 4: Kijk of je ergens referenties kunt vinden

Zijn er referenties over deze behandelaar of therapeut te vinden? En dan niet alleen op de eigen website? Zit de therapeut in een netwerk en werkt de behandelaar of therapeut samen met andere disciplines?

Stap 5: Ga voor een kennismakingsgesprek

Maak een afspraak voor een kennisgesprek. Of bel/mail eerst eens even. Je zit helemaal nergens aan vast. Gebruik het kennismakingsgesprek om te bekijken of de relatietherapeut iets voor jullie kan betekenen. Een goede therapeut kan duidelijk zijn visie over de problematiek geven met een plan van aanpak en een bijhorend tijdsraam. Hij evalueert regelmatig samen met jou of het de goede kant op gaat. Daarnaast is een goede therapeut over het algemeen invoelend, niet-veroordelend, ondersteunend, straalt autoriteit uit en geeft je hoop op een betere toekomst.

Gebruik het kennismakingsgesprek vooral om te voelen of het klikt. Voor een succesvolle begeleiding is het heel belangrijk dat je je goed voelt bij de relatietherapeut. Luister dus naar je gevoel en kies een ander als je merkt dat het niet klikt. Je kan dit rustig bespreken met de relatietherapeut. Laat je indien nodig naar een andere therapeut doorverwijzen of zoek zelf een ander.

Bron: website therapiehulp.nl en psychologisch.nu